به گزارش سینماپرس، فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما درباره برنامههای جدید این شبکه در طول تابستان به مهر بیان کرد: شبکه یک تا ابتدای تیر ماه درگیر انتخابات است و بعد از آن هم حدود یک ماه و نیم زمان وجود دارد تا ابتدای ماه محرم و اگر برنامه جدیدی باشد در آن زمان در نظر گرفته میشود.
وی درباره برنامههای انتخاباتی گروه اجتماعی بیان کرد: برنامه «ثریا» شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ویژه انتخابات و با اسم «کلید اینجاست» پخش میشود. برنامههایی هم هست که معاونت سیاسی سازمان تدارک دیده و در این بازه زمانی روی آنتن میرود.
تابستان شبکه یک با فضای ورزشی
شریعتپناهی به پایان انتخابات اشاره و بیان کرد: تابستان امسال زمانبندی ویژهای دارد و فرصتی برای شروع برنامهها نیست، چون بعد از آن در یک بازه زمانی جام ملتهای اروپا شروع میشود و برنامههای ورزشی فعالتر است، مردم هم علاقه خود را در این حوزه بیشتر دنبال میکنند. اواخر خردادماه بازیهای مقدماتی جامجهانی تیم ایران است و بعد از آن جام جهانی والیبال و جام ملتهای اروپا و… است و تابستان به نوبه خود با این برنامههای ورزشی برای مخاطب جذابتر است. بعد از آن درگیر ایام محرم هستیم و اگر هم بخواهیم برنامهای ترتیب دهیم برای بعد از آن است.
وی درباره برنامههای بعد از محرم نیز گفت: مسابقه «ایران» با ساختار جدیدی پخش میشود، مسابقه «دستپخت» هم تا ابتدای محرم پخش دارد و ادامه آن بعد از محرم روی آنتن میرود.
نباید با تعطیلی «ماه عسل» قصهگویی تعطیل شود
شریعت پناهی در ادامه درباره برنامههای افطار که چند سالی است همه شباهتهایی با «ماه عسل» دارند و درباره اینکه چقدر طرحهای جدید به گروهها میرسد؟ بیان کرد: این مساله تا حدی به سلیقه مدیرگروه بستگی دارد، سال گذشته سه یا چهار طرح برای رمضان به من رسید اما سلیقه من تولید برنامه «دعوت» بود.
وی که پیش از این و در زمان تولید «ماه عسل» به عنوان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه فعالیت داشته است در این باره بیان کرد: روایت و قصه گفتن برای مخاطب ما جذاب است و حالا بعد از تعطیلی «ماه عسل» نباید روایت و قصه گویی تعطیل شود و هر شبکهای میتواند براساس ماموریتی که دارد انجام دهد.
شریعت پناهی اضافه کرد: اگر هر شبکهای بتواند براساس ماموریت خود برنامهسازیاش در این حوزه را مدیریت کند و حتی در مدیریت بالاتر در معاونت سیما ابلاغ شود رویکردها مشخصتر خواهد شد. به طور مثال شبکه چهار یکی دو سال است که با توجه به رویکرد خود ماموریتی کاملاً متفاوت در پیش گرفته است. «ماه عسل» هم در زمان خود کاملاً متفاوت با دیگر شبکهها پیش رفت. این را هم بگویم که ویژهبرنامههای افطار شبکههای سیما تا مدتها توسط گروههای معارف شبکهها برنامهریزی و تولید میشد و «ماه عسل» این تابوشکنی را انجام داد که در گروه اجتماعی شکل گرفت و رویکردهای اجتماعی را هم پررنگتر کرد.
چالش برنامهها بر سر یک مهمان
وی با اشاره به مشکلاتی که در دعوت از سوژهها پیش آمده است، بیان کرد: الان هم تقریباً گروههای اجتماعی همه شبکهها فعال شدهاند و در این زمینه کار میکنند. تا سال گذشته شاید یکی دو شبکه بود که با رویکردهای مشابه کار میکرد و الان همه شبکهها درگیر هستند و این چند آفت دارد. البته من خودم معتقد هستم سوژه زیاد است و به ازای هر خانواده ایرانی یک سوژه وجود دارد ولی همه میخواهند از یکدیگر سبقت بگیرند و بهترینها را بیاورند و حتی گاهی پیش آمده است بین دو برنامه در دو شبکه بحث بوده است که به طور مثال اول چه کسی با آنها صحبت کرده است و حتی ممکن است سوژه از برنامه سومی سر در بیاورد. وقتی همه شبکهها سراغ داستان پردازی و روایت اجتماعی بیایند این مشکلات هم پیش میآید.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک افزود: شاید باید حق هم داد امسال بحث کروناست و مردم در خانهها هستند و شاید مخاطب دوست داشته باشد از هر شبکهای روایتی را بشنود. با این حال باید برنامهریزی شود و مثلاً شبکه ورزش در حوزه ورزش یا شبکه تهران در حوزه تهران کار کند.
وی درباره دلزده کردن این برنامهها در قالب مشابه پاسخ داد: باید با پایان کرونا سامان دهی بگیرد و چارچوبها مشخص شود. اینکه امسال همه شبکهها ویژه برنامه افطار داشتند سیاستی بود که اخیراً معاونت سیما پیگیری کرد و در نوروز ۱۴۰۰ هم جواب داد یعنی همه شبکهها ویژه برنامه تحویل سال داشتند.
تغییر ساختار «دعوت» در صورت ادامه روند برنامههای تکراری افطار در سال آینده
شریعت پناهی به یک سیاست جدید در معاونت سیما اشاره و عنوان کرد: پیش از این برخی از شبکهها ویژه برنامه افطار نداشتند و اینکه همه شبکههای سیما میتوانند ویژه برنامه سحر و افطار داشته باشند اتفاق جدیدی بود. پیش از این ابلاغ میشد که کدام شبکهها ویژه برنامه نداشته باشند، حتی دلخوری هم بهوجود میآمد چون بسیاری دوست داشتند ویژه برنامه افطار و سحر داشته باشند و اتفاق امسال رویکرد خوبی بود.
وی درباره اینکه برای سال آینده همچنان «دعوت» را خواهند داشت یا خیر؟ گفت: اگر من اطمینان داشتم همه شبکهها قرار است با یک رویکرد پیش روند، تجدید نظری در ساختار و موضوع برنامه میکردیم. ما جلسات اتاق فکر برنامه را از زمستان سال گذشته شروع کردیم و حتی سوژهها از بهمن ماه مشخص شدند و یکی دو هفته مانده به ماه مبارک رمضان متوجه شدیم شبکههای دیگر هم درگیر هستند و اگر بدانیم شبکهها سال دیگر قرار است همین روند را داشته باشند ما قطعاً تغییر ساختار میدهیم. البته ما یک تفاوت داشتیم و سوژهها خارج از خانواده دعوت نشدند و همه مهمانان با محور خانواده حضور داشتند.
وی در ادامه درباره بخشهای رپورتاژی شبکه عنوان کرد: سعی داریم این بخشها را به صورت محدود پخش کنیم که مثلاً یکی بین ساعت ۲۲ و سریال پخش میشود چون ما نمیتوانیم سریال را زودتر از ساعت ۲۲:۱۵ پخش کنیم. بخشی از این فاصله با آگهی بازرگانی و بخشی هم مشارکت میشود تا درآمدی برای سازمان باشد.
برنامه جدید علی ضیا با ساختاری غیرگفتگومحور
وی درباره اینکه این مشارکت بازرگانیها در شبکههای مختلف امتیازی برای هر شبکه محسوب میشود یا خیر؟ بیان کرد: خیر امتیازی ندارد جز اینکه اعصاب مخاطب خرد شود! البته در همین شبکه با دستور آقای زینالعابدین قبل و حین پخش «دعوت» آگهی بازرگانی نداشتیم و رایزنی شد که آگهی پخش نشود. البته فرصتی هم نبود ولی هم بخش خبر ساعت ۱۹ کوتاهتر شد و هم آگهیهای بازرگانی پخش نشد تا «دعوت» بهتر به پخش برسد.
شریعت پناهی درباره برنامه «فرمول یک» و اجرای علی ضیا در این شبکه نیز مطرح کرد: علی ضیا طرحی برای یک برنامه جدید داده است که هنوز این طرح کامل نیست طرح یک برنامه ترکیبی است که علی ضیا تهیه کننده است و خودش اجرای آن را بر عهده ندارد.
وی درباره ساختار تکراری برنامههای گفتگومحور در «فرمول یک» نیز بیان کرد: علی ضیا خودش برنامهای با ساختار جدید میخواهد و تمایلی برای برنامه گفتگومحور به سبک قبل ندارد و قرار است با دستور مدیر شبکه این برنامه زنده باشد.
ارسال نظر